Játszva 108 alkalommal.
A sakk a világ egyik legnépszerűbb és legintelligensebb stratégiai játéka. Ebben az ingyenes online verzióban kihívhatod egy barátodat vagy megmérkőzhetsz az intelligens számítógépes ellenféllel. Gondolkodj előre, tervezz meg minden lépést, és vezesd győzelemre a királyod! Készen állsz a kihívásra?
A cél mattot adni az ellenfél királyának – vagyis olyan helyzetbe hozni, hogy semmilyen lépéssel ne tudjon elmenekülni.
Játék két játékos között – Játszhatsz egy barátod ellen.
Játék a számítógép ellen – Mérkőzz meg egy mesterséges intelligenciával vezérelt ellenféllel.
Válassz játékmódot – Döntsd el, hogy emberi ellenfél vagy a számítógép ellen szeretnél játszani.
Kezdd a játékot – A világos színű játékos (általában a fehér) kezd.
Húzd meg a lépéseidet – Kattints egy bábura, majd válaszd ki, hova szeretnéd mozgatni.
Figyelj a sakkra és a mattra – Ha a király veszélyben van, "SAKK!" üzenetet kapsz. Ha nincs több menekülési lehetőség, "SAKK-MATT!", és a játék véget ér.
Döntetlen lehetőség – Ha egyik játékos sem tud nyerni, a játék döntetlen lehet.
"SAKK!" – Az ellenfél királyát támadás fenyegeti, lépnie kell.
"SAKK-MATT!" – A játék véget ért, és az egyik fél győzött.
"GONDOLKODIK..." – Ha a számítógép játszik, éppen az optimális lépésen dolgozik.
"JÁTÉK VÉGE" – A mérkőzés véget ért, és az eredmény megjelenik.
A sakk az a játék, amiről mindenki hallott már, de sokan csak annyit tudnak róla, hogy „okos emberek játszák”, vagy hogy „ott van a ló, meg a király, meg a huszár – ja nem, az ugyanaz.” De valójában a sakk sokkal több, mint csak egy táblás játék. Ez egy háború egy 64 mezős csatatéren, ahol minden lépés számít. És bármennyire bonyolultnak is tűnhet elsőre, valójában logikus, tanulható, és baromi szórakoztató.
A sakktábla egy 8x8-as négyzetrács, felváltva sötét és világos mezőkkel. A világos bábukat fehér, a sötéteket fekete játékos vezeti. A fehér kezd mindig, ez régi szabály.
Mindkét játékosnak az alábbi bábui vannak:
1 király (👑): a legfontosabb figura. Ha mattot kap, vége a játéknak.
1 vezér (vagy királynő 👸): a legerősebb figura.
2 bástya (🏰): egyenes vonalban mozognak, hosszú távon.
2 futó (⛪): átlósan lépnek, mindig a saját színükön.
2 huszár (♞): ló alakban mozognak – L-alak, az egyetlen figura, ami átugorhat másokat.
8 gyalog (🪖): előre lépnek, de átlósan ütnek – kis katonák, de sok van belőlük.
Egy mezőt léphet bármely irányba.
Ha sakkot kap, muszáj elmozdítani vagy megvédeni – különben vége.
A legerősebb figura.
Egyesíti a bástya és futó mozgását: mehet egyenesen vagy átlósan, bármennyi mezőt.
Csak egyenes vonalban mozog (fel, le, jobbra, balra).
Nagy ereje van a nyitott sorokon.
Átlósan mozog bármennyi mezőt, mindig a saját színén marad.
Egy játékosnál egy sötét mezős és egy világos mezős futó van.
L-alakban mozog: 2 mezőt előre + 1 oldalra, vagy fordítva.
Az egyetlen figura, ami át tud ugrani másokon.
Előre lép (1 mezőt, kivétel: első lépésnél 2-t is lehet).
Csak átlósan tud ütni (1 mezőt előre átlósan).
Ha elér az ellenfél alapsorához, átváltozhat bármilyen más figurává (általában vezérré).
A sakk célja: mattot adni az ellenfél királyának.
A matt azt jelenti, hogy a király sakkban van (fenyegetik), és nincs menekülési lehetősége.
Rochád (sáncolás): A király és a bástya egyszerre mozognak egy speciális lépéssel. Ezzel a király biztonságba kerül, és a bástya aktívabb lesz. Csak akkor lehet, ha:
egyikük sem mozdult még korábban
nincs figura köztük
a király nincs sakkban, és nem megy sakkba
En passant: különleges gyalogütés. Ha az ellenfél gyalogja két mezőt lép először, és közvetlenül a tiéd mellé kerül, akkor azonnal leütheted, mintha csak egyet lépett volna.
Promóció: ha a gyalog eléri a 8. sort, bármilyen figurává átváltozhat (általában vezér lesz belőle – akár többször is lehet egy játékban vezéred!).
Most jön a lényeg. Nem elég ismerni a szabályokat – a győzelemhez gondolkodni is kell. Itt a 6 legfontosabb tipp:
A tábla közepe a legfontosabb. Vezesd oda a gyalogokat (pl. e4, d4), és urald a teret.
Ne tologasd a szélén a gyalogokat – ott nem történik semmi lényeges.
Vezesd ki a huszárokat (lókat) és a futókat az első 5-6 lépésben.
Ne kapkodj a vezérrel – túl hamar kitenni veszélyes.
A királyt védelmezni kell. Sáncolj, és építs köré védelmet.
Általában a királyoldali sáncolás a biztonságosabb.
Egy ütés nem mindig jó dolog. Ne add oda a futódat egy gyalogért csak úgy.
Gondolkodj: milyen értékű figurát cserélsz le, és mit nyersz vele?
Nézd meg, mit fog lépni az ellenfél, ha te ezt léped.
„Ha én ezt lépem, ő mit lép rá?” – mindig ezt kérdezd meg magadtól.
Néha egy gyalogvesztés megéri, ha cserébe vezérhez jutsz.
Figyelj a villákra (amikor egy figura két ellenfelet egyszerre támad), szúrásokra, megkötésekre – ezek mind kezdőbarát trükkök.
Elkerülöd az alap hibákat (királlyal középre menni, vezért korán kitenni).
Megérted, miért fontos a középjáték.
Lassan elkezdesz játszani nemcsak magad ellen, hanem az ellenfél ellen is.
Tudsz értékelni pozíciókat: „ez itt veszélyes”, „ha most lépek, elveszítem a futómat”, stb.
A sakk nemcsak egy játék, hanem egy gondolkodási stílus. Megtanít tervezni, türelmesnek lenni, hibákból tanulni, és... nyerni. Nem az nyer mindig, aki jobban tudja a szabályokat, hanem aki jobban átlátja a helyzetet.
Ha most kezdesz, ne izgulj – hibázni teljesen normális. De ha elkezded követni az alapszabályokat, pár hét alatt látványosan fejlődhetsz.